06 April 2006

Tempera

Slikanje tehnikom tempere staro je koliko i slikarsvo.


To je slikarska tehnika u kojoj boja nastaje mešanjem pigmenta (boje u prahu) s vezivnim sredstvom, žumanca ili belanca jajeta, gumiarabike, smokvinog mleka, itd.

Bojeni sloj je polulazurnog karaktera, velike postojanosti, elastičnosti i za razliku od uljane tehnike ne tamni i ne puca. Namaz temperne boje kada je osušen postaje nevodotopiv. U zavisnosti od količine odnosa veziva u emulziji kao i od završnog premaza može imati karakter gvaša ili ulja zbog dubinske refleksije bojenog sloja.

Priprema tempere:

* Žumace - spada u red prirodnih emulzija, sadrzi 20 posto jajnog ulja koje procesom katalitičkog delovanja s pigmentima i podlogom dobro suši i čvrsto veže. Žuta boja žumanca ne smeta sjaju pigmenta, neutiče na boju tempere jer u dodiru sa vazduhom izbledi.

* Pigmenti - mogu biti biljnog, životinjskog ili mineralnog porekla, mogu se nabaviti u obliku praha u prodavnicama slikarske opreme.

Sa osnovnim bojama: crvena, plava i žuta, njihovim mešanjem u različitim odnosima dobijamo široki spektar ostalih boja. Dodavanjem bele ili crne odredićemo njen intezitet.

* Lavandino ulje - nekoliko kapi lavandinog ulja neutralizuje loš miris mešavine.


Ukoliko koristimo emulziju koju mešamo sa pigmentom u toku samog procesa slikanja, stavićemo u nju i nekoliko kapi sirćeta koje služi kako konzervans, jer usporava trulenje. Preporučeno je koristiti manje količine emulzije kao i njeno čuvanje u frižideru.

Za studijski rad možemo koristiti neku kvalitetniju temperu u tubi iz prodavnica školskog pribora (preporučujem Aero,slovenački; Karbon, hrvatski ili pannon mađarki proizvođač) a emulziju koristiti da povećamo vezivnu moć i obogatimo sjaj boje, zbog čega će boja manje menjati svetlinu kako se sloj suši uzrokovanu većom količinom ulja koje je u žumancu.

Za nosioc se može koristiti daska, ali i elastični nosioci, pergament, platno, papir, karton. Preparacija za razne nosioce ne razlikuje se bitno.

Ukoliko je preparacija posna- vodotopiva, moramo je impregnirati kako hidrofilna emulzija tempere ne bi skidala preparaciju s samog nosioca. Danas se u ove svrhe najčešće koristi akrilik, koji se pokazao zaovoljavajućim.

2 comments:

  1. pozdrav,

    da li je tempera sama po sebi emulzija ili je to jednostavno pigment pomiješan sa emulzijom?

    hvala!
    K.

    ReplyDelete
  2. Naziv tempera potiče od latinske reči temperare, što znači mešati. U srednjem veku “tempera” je naziv za složena vodena veziva s kojima se pripremala boja. Vezivo može biti različito pa ova tehnika često nosi prefiks: jajčana, žumanjkova, gumitempera, tutkalna tempera i voštana tempera, koje služe za vezivanje boje.

    Danas se pod nazivom “tempera“ podrazumeva višedelno vezivo koje je sastavljeno od hidrofilnog (filius= prijatelj, hidrofilan- onaj koji privlači vodu) i hidrofobnog ( fobija= strah, hidrofoban- onaj koji odbija vodu) veziva. To su stabilne smese dve tečnnosti koje se ne mešaju, već su u obliku sitnih čestica raspršene jedna u drugoj. Delovanjem emulgatora ostaju trajno povezane jedna s drugom kao gusta mlečna stabilna smesa- emulzija.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...