29 November 2008

Karakteristike uljane boje

Vezivo uljanih boja je ulje, laneno, orahovo, makovo, čisto ili s dodatkom smole, voska, balzama i otapala.

Ulje daje pastu potrebne razmazivosti, suši se sporije od tempere pa se s uljem mogu postići fini prelazi i polutonovi koji se utapaju jedni u druge. Ono što je posebna draž i opšta karakteristika uljane boje je dubinska svetlost. Stoga ulje boji daje dublji ton, transparentnost i sjaj. Kao prednost ove tehnike, ističe se da u procesu sušenja, boje ne menjaju izgled.

Upoređujući ostale štafelajne tehnike poput akvarela, tempere, gvaša ili akrilika, vreme u kom je omogućeno razmazivanje boje je mnogo duže a to omogućuje postizanje mekih bojenih premaza koje su u međusobnom dodiru slivaju jedan u drugi bez otapanja donjih već osušenih slojeva. Sa uljem se može raditi lazurno, pokrivno, pastozno, sjajno ili mat. Starenjem svi tonovi uljanih boja postaju dublji, ali i transparentniji pa se na nekim starijim slikama čak vidi i crtež koji je bio prekriven (pentimenti). Smatra se da dolazi do putovanja veziva na površinu, tzv. “znojenja” (lat. EXUDAT), zbog čega se javlja jača dubinska svetlost.

Ona nije uslovljena samo uljem. Dubinska svetlost boje bitno zavisi i od vrste podloge, kvaliteta apsorbcije, načina gradnje, broja i kvaliteta slojeva ali i od karakteristika određenih pigmenata.
Uljeni premazi s vremenom postaju krti, tamne, pa ako nisu pravilno građeni gotovo sigurno ispucaju. Pojavljuju se pukotine, tzv. krakelure. Kod jako debelih premaza može doći do smežuravanja boje zbog stezanja ulja prilikom sušenja, pa čak i do mrtvila boje (boja postaje mat). Donji porozni premaz upije vezivo iz gornjeg premaza boje zbog čega izgubi sjaj. Zato se prilikom slikanja moraju strogo poštovati pravila da se slika debljim nanosima boje preko tanjih.

Slika se od nanosa siromašnijim uljem prema uljem bogatijim slojevima, “masno preko posnog”.

Slika se, “mokro na mokro”, ili na osušene (na dodir) slojeve boje, nikada na poluosušenu boju.

Ovo ponovo ukazuje na važnost planiranja slikarskog postupka.

Ulje se suši odozgo prema unutra a proces sušenja traje godinama. Ako slika nije pravilno građena dolazi do pucanja ili ljuštenja slojeva slike. Poštujući to pravilo, Ticijan je više meseci čekao da nastavi rad na istom platnu.

Sporo sušenje je u nekim slučajevima mana, da bi se ono ubrzalo upotrebljavaju se sikativi.

Treba ih oprezno koristiti jer velika količina izaziva pucanje premaza. Preporuka je da se sikativi dodaju lazurama i tankim slojevima boje. Dodatak u deblje premaze može izazvati pucanje boje jer se ona suši puno brže na površini nego u unutrašnjosti.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...