25 July 2006

Vaš doprinos sreći može biti veći

Leonardova Mona Lisa naslikana između 1503. i 1506. godine, najslavniji portret svih vremena pet stotina godina neprestano intrigira ljubitelje umetnosti.

Navodno zbog "zagonetnog osmeha"
Zbog reklame ili iz čiste dosade ( ipak mislim da je ovo prvo) analizirali su njen portet po ko zna koji put.

Za dešifrovanje poznatog nam osmeha Mona Lise, upotrebljen je "poseban kompjuterski program", a zaključak glasi: njen osmeh je najvećim delom sretan.

Zapravo kako se precizira,
82
posto je sretna.

Kompjuterski program je merio crte lica, zakrivljenost usana i bore oko očiju, čime je "dokazano" da je Mona Lisa uglavnom sretna, to dokazuje famozno osemdesettroprocentni deo njenog osmeha. Časopis New Scientist pritom navodi da bi program koji je sposoban prepoznavati emocije mogao dovesti do velikog napretka PC industrije u budućnosti.

Sad možete da se nasmešite.

Upravo sam projektovao softver koji u ovom trenutku meri procenat vaše sreće prouzrokovanu čitanjem ovog teksta. Ovaj softwer je "open source" tako da ga slobodno možete usavršavati i deliti drugima i dati svoj skromni doprinos razvoju domaće "open source" zajednice i pokrenuti zdravu konkurenciju u razvoju "advertising" PC industrije budućnosti.

:)

16 July 2006

Uključite se



Gde god, samo ne u struju...

14 July 2006

Upoznajte Vermeer-a


Ukoliko ste ljubitelj umetnosti, predlažem da se upoznate sa vrhunskim majstorom slikarstva Vermeer-om. Ne samo što možete uživati u reprodukcijama, već i mnogo više od toga. Osim galerije sa radovima i pojedinačnog prikaza slike, sajt pruža detaljnije informacije o svakoj slici. Pruža kompletan katalog Vermeer-ovih radova u različitim rezolucijama, čak i do 1264 x 928 px, ukoliko vam se neka dopadne, možete da je odštampate u dobrom kvalitetu. Ukoliko pređete mišem preko pojedinih reprodukcija na različitim mestima slike, otvara se mali popup prozor, sa analizom tog dela detalja, slikarskoj tehnici, mogućim inspiracijama umetnika..itd. Ukratko: zanimljiva interaktivna analiza. Obuhvaćene su i analize njegove slikarske tehnike, Vermeer-ove palete boja i još mnogo tog.

U svakom slučaju veoma dopadljivo i korisno, pogledajte.
Kataloški pregled Vermeer-ovih radova

P.S.
Nije loše, ukoliko to još niste, pročitati knjigu "Devojka sa bisernom minđušom" - Trejsi Ševalije, u izdanju Lagune. Ili čak odgledati film. Mada se ne temelji na stvarnim događajima obiluje odličnim scenama koje podsećaju na njegove slike , uopšte pružaju sliku vremena u kom je umetnik živeo.

13 July 2006

Nisam probao



Priložena fotomontaža ovoga puta ima ulogu predloška ili skice za novu sliku koju radim na klasičan tradicionalan način “ulje na platnu”. Kakav god da bude konačan izgled u jedno sam potpuno uveren, izgledaće nešto drugačije. Veoma retko mi se desi da slika bude verna imitacija skice. Srećom ovog puta to nije bitno. Ovakav pristup nisam probao do sad, radoznao sam...

Zamorio sam se od rada za računarom i veoma mi prija promena posla. Moj godišnji odmor je počeo, imam dovoljno vremena da završim nekoliko radova i započem pripreme za grafike.

Uljano vezivo

Kako bi se u potpunijoj meri iskoristile prednosti slikarske tehnike sa uljanim vezivom, korisno je
planiranje slikarskog postupka

Mada se ovo nekima u prvi mah čini previše „racionalnim“ postupkom u radu, ono je moglo bi se reći ipak neophodno. Kada se osnovni principi rada dobro razumeju ovo ne predstavlja kasnije nikakvu teškoću, ali zato donosi dobre rezultate.

Osnovno pravilo o kom je potrebno voditi računa je princip „masno na posno“, odnosto graditi sliku od posnijih slojeva bojenog nanosa, gde postoji više pigmenta a manje veziva, ka masnijim gde je odnos srazmerno veći u korist veziva. Ovakav metod čini sliku tehnološki stabilnom i predupređuje kasnije pucanje sloja koje se može javiti čak i tokom relativno kratkog vremenskog perioda. Jedan od mogućih razloga je nejednaka brzina sušenja bojenog nanosa što je uslovljeno debljinom sloja, vrstom pigmenta ali i lošom kombinacijom posno-masnih slojeva i kvalitetnog vezivanja za podlogu. U početnoj fazi slikanja, tzv podslikavanju, započinjemo rad sa ispošcenim bojama.

Dan pre slikanja, boje iscedimo na novinsku hartiju, a narednog, kad papir upije višak uljenog veziva iz boje, započinjemo sa radom. Generalno gledano, ulja u većoj količini izazivaju tamnjenje boje zbog oksidacije. Slikarske boje u toku slikanja razredujemo terpentinom. Zbog ispošcavanja, gubi se odredeni stepen dubine. Međutim, ovaj problem rešavaju kasniji nanosi laka koji bi svakako trebalo koristiti. Pored toga slikari upotrebljavaju i slikarski medijum1.

  1. MEDIJUM uključuje kombinaciju sastojaka koja se mogu dodati boji ili se mešati sa njom. Uopšteno govoreći medijum menja koegzistenciju boje čineći je razmazivijom i prilagodenijom za individualne potebe. Uz pomoć medijuma boja se može brže ili sporije sušiti, a premazi mogu biti gušci ili redi.

10 July 2006

Cvetanje Tise

Zaljubljenici u prirodu kažu da se cvetanje Tise može meriti sa lepotom duge i osećanjem prvog poljupca. Sredinom juna, svake godine samo ako je reka čista Tisa procveta. Pred smiraj dana, kada izgleta da sunce lagano tone u liniju horizonta, iz dubine reke Tise započinje neobičan svadbeni ples.

Nije reč o vodenoj biljci, u stvari se radi o insektu, zvanom “Tiski cvet”. Tiski cvet ili Palingenia longicauda je prirodni fenomen, koji osim na Tisi u Severnom Banatu i Potisju, postoji još u Velikoj žutoj reci u Kini. Prva dva dana ciklusa je povremena pojava, da bi od trećeg do petog dana dosegla svoj vrhunac. Iako se insekt “Tiski cvet” smatra jednodnevnim, on zapravo živi tri godine, od čega skoro sve vreme kao larva na glinovitom dnu reke. Prvo izlaze mužjaci kao larve u beličastoj čauri na površini vode. Jedan, pa drugi, potom više desetina hiljada. U roku od nekoliko minuta, niotkuda, pojavljuju se ružne larve, od kojih, za samo minut postaju divni leptiri.

Tada započinje svadbeni let.
Ovi insekti se pripremaju da urade samo jednu stvar
- da produže svoju vrstu.





Oblaci insekata kovitlaju se, a nad mirnom rekom, od lepeta krila desetine hiljada “Tiskog cveta”, ne mogu se čuti ni talasi. Posle ovog ritualnog parenja ženke padaju na vodu i tu opstaju još neko vreme, taman toliko da polože jajašca, a mužjaci iscrpljeni ugibaju. Ovi insekti nemaju usta, ni organe za varenje i žive dok postoji energija koju su akumulirali još kao larve. Svaka ženka položi oko 6-7.000 jajašca, koja padaju na glinovito dno, gde će naredne tri godine živeti i čekati svoju šansu da produže vrstu. Cvetanje je započelo još juče, a oni koji su u blizini Kanjiže i danas mogu posmatrati ovaj prizor. Ukoliko nemate mogućnosti pogledaj te kratak video zapis ili nekoliko mojih fotografija.

usamljenik

Za događaj sezone, Kanjižani su se dobro organizovali. Otisnuti na splavu uz pomoć čamaca prema sredini Tise, muzičari su nošeni maticom reke svirali „Malu simfoniju” Šarla Gunoa. Cvetanje se malo odužilo, pa su zbog zatišja na reci domaćini i muzičari su odlučili, da svirke bude dva dana. Tisa čuva tajnu cvetanja skoro do smiraja dana. Aplauzi sa obale i mnoštva čunova, kajaka, čamaca, dočekali su veliko rojenje koji je bio pravi spektakl koji očarava ljude, svojom lepotom i ritualom ljubavne igre.

Nešto opširnije iz arhive Novosadskog Dnevnika

Slični zapisi:
Procvetao Tiski cvet
Palingenia longicauda

09 July 2006

Još jedno leto


I poslednji cvet tise, ovoga leta zaronio je u novi ciklus rađanja i smrti. Vode iz nabujale reke povukle su jata mladih riba u svoje korito ostavivši ispucalu obalu koja me ponekad podseti na ruke ovdašnjih zemljoradnika. Vazduh je topao sa dosta vlage i truleži raskvašenih trava, ukiseljenog drveta. Sve u svemu, mirisna nota ima nekog šarma, oplemenjena svežim mirisom ravničarske zemlje. Volim taj “miris reke”.
I ovog puta, pojavljuju se slike iz detinjsva. Zlatna reka, okupana bojama sunca u zalasku, na kojoj se sa pljuskom vode kao biseri rasipaju kapljice, rasterujući vodene pauke. Moj prijatelj Mišika, uživao je kao i svi iz naše grupe, da se zaleti u toplu vodu ispuštajući neartikulisan krik žudeći pri tom da izazove što veći prasak u vodi. U to doba naše mladosti provodili smo mnogo vremena uz reku. Dovoljno da se upije mnoštvo utisaka i emocija vezanih za nju.


Danas svako od nas juri svoje vetrenjače, viđamo se u prolazu ili na godišnjicu mature. Ponekad na terasi restorana uz razgovor, popijemo neko piće posmatrajući reku koja opija svojim spokojom. Nije više ništa kao pre, i ovaj spokoj je drugačiji. Više se ne čudim tome niti me to čini setnim, novi doživljaji, nova lica a ipak sve je prožeto uspomenama. Za slikara je to prednost. “Vreme je naš saveznik” dolaze mi na um misli profesora -Ćake.


Potrebno je vreme da se to zaustavi u nekoj slici ili stihu. Moja zlatna riba je ulovljena povoljnog trenutka. Kiša koja pada danas, donela je osveženje i samo kratki predah. Prvim sunčanim danom pokušaću da ulovim još poneku impresiju iz šuma i trava koje bivstvuju uz obale reke.

08 July 2006

Akrilik - slikarska tehnika

Akrilik je univerzalna tehnika slikanja koja zbog svojih izvanrednih tehničkih svojstava omiljena kod mnogih umetnika. Međutim treba naglasiti da nije zamena za klasične medijume nego moderan slikarski medijum sa osobenim karakteristikama.


Otti Rohm
je davne 1915 godine patentirao POLYACRYLIC kao vezivo slikarskih boja. U potrazi za tehnikom koja bi bila adekvatnija od klasičnog „al fresco“ slikanja, Meksički umetnici, pre svega muralisti, prigrlili su konačno novi medijum koji je otporniji na klimatske uslove.

1950 je već na tržištu u Americi i neki od poznatijih slikara ga upotrebljavaju u štafelajnom slikarstvu. Mada je prihvaćen sa velikim ushićenjem, usledila su i neka razočarenja. U prvom redu zbog različitog kvaliteta samog medijuma. Uglavnom su žalbe na habanje i ljušćenje boje, koje nastaju uglavnom kada se koriste lošiji proizvodi ili kada se nestručno kombinuju, mešaju od različitih proizvođača.













Prednosti su pre svega KRATKA OTVORENA FAZA.

Akril suši u vremenskom intervalu koje se meri minutama za razliku od ulja koje suši danima. To može da bude prednost ali i u nekim slučajevima mana.

U procesu šušenja ne dolazi do bitnih deformacija, pa je čak moguće na delimično osušen sloj naneti dugi, što bi u ulju bilo krajnje loše rešenje zbog pucanja slojeva nakon sušenja.

Ulje se suši hemijskim procesom naime oksidacijom i polimerizacijom, akril fizičkim putem naime voda isparava ili je jednim delom upije podloga pošto za razređivanje boje koristimo običnu vodu.

Kao glavne prednosti možemo istaći:

  1. Nanošenje slojeva bez čekanja.
  2. Zbog brzine sušenja potezi četkom su izraženiji, potencira rukopis slikara.
  3. Zadržava spontanost u radu.
  4. Lako podsikavanje bez dugotrajnog procesa.
  5. Omogućuje i nanošenje lazurnijih slojeva.
  6. Prijanja na svaku podlogu koja nije masna.
  7. Omogućava kombinovanje sa različitim puniocima i materijalima( pesak, mermerno brašno, tekstil i sl. bez propadanja materijala , truljenja koje nastaje zbog okcidacije ulja).
  8. Dobra pokrivnost.
  9. Kompatabilnost u istom medijumu. U kombinaciji sa ostalim vezivnim sistemima je nekompatabilan.Već sa dodatkom minimalne količine tutkala na primer postaje neelastičan i lako dolazi do pucanja.
  10. Postojanost. Teško se mehanički oštećuje,nije osetljiv na temperaturne promene ili vlažnost. Velika moć prijanjana, hemijski stabilan, ne menja se ne postaje krt i ne tamni starenjem.

Savet: Obratiti pažnju da datum proizvodnje. Emulzija koja nije sveža može nas razočarati. Nije mudro praviti veće zalihe. Obratite pažnju na marke proizvoda, ukoliko vam je stalo da vaš rad ostane u dobrom stanju tokom dužeg vremena.

Izbegavam da ih sve konkretno imenujem, ali dovoljno je da obratimo pažnju na pakovanja ( kućna radinost, domaći proizvođači i sl.)

U svakom slučaju najbolja preporuka je LIQUITEX.

Pribor moramo održavati u toku rada, jer boja brzo suši i kada je na četkici ili špakli. Na paletu nanosimo manje količine boje. Po završetku rada preporučljivo je četkice oprati sapunom.

Poštovati pravilo slikanja masno na posno, što znači da nosioc, (platno, daska npr.) bude preparirano neuljanim preparaturama. Takođe nikako nije preporučljivo slikati preko uljanog ili voštanog sloja.

Mane: Kratka otvorena faza. :)

Boja nema izraženu dubinu u poređenju sa uljem (ali zašto očekivati da ova tehika bude kao i druga). Ipak sve se to nadomešta posebim slikarskim medijumima ili lakovima.

Bez opservacije plesa - IF: "Skyline"



Poigravanje u formi kolaža, uklapa se u temu "Skyline" zadatoj na IF. Dodajem naslov jer ne mogu prestati da se poigravam. Željno očekujem sutrašnji dan. Zbog p _ _ _ _ _ _ _ _ a, naravno :)

05 July 2006

Sticky

02 July 2006

Umetnik i Photoshop

Predstavljena na webu pod imenom” ChiaNi” ova umetnica iz Čikaga objavljuje svoje radove. Ni manje ni više nego izrađene u popularnom photoshop programu. Pritom za ovako kvalitetne radove ne koristi nikakvo pomoćno sredstvo za crtanje osim miša. Tim više me zadivljuje nivo kvaliteta koji je uočljiv na njenim radovima. Strpljivo, gradeći slike potezima miša objašnjava faze izrade korak po korak. Ukoliko vas zanima pogledajte slideshow na primeru ovog rada “ChiaNi Mona Liza”

Pored toga, utešno je znati da nije uvek neophodno posedovati pun komfor u radu kako bi došli do lepih rezultata. Zanimljivo je kako umetnik i ograničavajuće faktore (format, tehnika , tema i sl.) ume okrenuti u svoju korist, zato se valjda to zove umetnost.

Dakle, ljubitelji digital art-a pogledajte, i učite iz dobrih primera upotrebe softwer-a u korist umetničkog izražavanja. Verujem da će biti veoma inspirativno.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...